Bilens olika utseenden

Vad som kan kallas bil och inte råder det delade meningar om, men fransmannen Joseph Cugnot uppfann år 1769 ett nytt sorts fordon. På uppdrag av militären konstruerade han den första bilen som gick i 4 km/timmen, var ångdriven och fick stannas varje kvart för att fylla på mer vatten. Det är inte mycket den tidens fordon har gemensamt med dagens moderna bilar som är utrustade med både AC och telefon i ratten. I slutet av 1700-talet förbättrades ångmaskinen och därmed kunde man börja bygga bilar som klarade allt längre åkturer.

Den första bensinmotorn

Tysk-österrikaren Siegfried Marcus lyckades att bygga den första bensinmotorn 1870, men det var först åtta år senare som den så kallade Ottomotorn utvecklades och kunde börja konkurrera med ångmotorn. Det välkända bilmärket Mercedes-Benz historia startade tack vare Carl Benz, mannen som ofta tillskrivs som uppfinnare av den första riktiga bilen. Det var nämligen han som för första gången började flertillverka fordon av samma modell och han tog patent på sin bil den 29 januari 1886, endast några månader innan Gottlieb Daimer. Den första person som själv tog en längre biltur var Bertha Benz, hustru till Carl.

Den klassiska T-forden

Att ha bil var på 1800-talet endast något som en rik överklass hade råd med. Dels var de dyra i inköp och dels gick de ofta sönder och krävde mycket underhåll. Men så lyckades amerikanen Henry T. Ford med att massproducera fram bilar på löpande band och 1913 började tillverkningen av T-Forden, den allra första bilmodellen för en större allmänhet. Här i Sverige kunde vi se en bensindriven bil för första gången vid Industriutställningen i Göteborg år 1891. Det var en fransk bil av märket Daimler som då visades upp. Sedan dess har antalet bilar i världen stigit markant och 2010 uppskattades siffran ligga på 1 miljard fordon och det är främst de nya industriländerna i Asien som står för ökningen.

Modell av T-Forden

Foto: Sergey Kohl / Shutterstock.com